Sila Klik...

Wednesday, February 29, 2012

Hati yang sekeping

Kenapa Allah kurniakan hati dan jantung kita ‘single’ bukan berpasangan?hati ini memerlukan pelengkap.mencari cebisan untuk dicantum suoaya dilengkapkan.tetapi apabila hati yang satu itu dilukai dan digores susah untuk di’repair’ dan dijahit kembali.even dijahit dan diplaster sekalipun ia tetap meninggalkan parut.parut yang akan kekal sampai bila-bila.

kita menyayangi seseorang bukan minta untuk dibalas sayang.bukan minta untuk dihamparkan karpet kasih dan sayang seluas-luasnya.bukan untuk ditimbuni dengan dengan haruman mawadah yang menenggelami kita.tapi kita menyayangi seseorang kerana Allah telah kurniakan kita perasaan sayang itu dan apabila Allah telah tiupkan rasa sayang itu tak siapa mampu lari dari terkena ‘spell’ yang maha dasyat itu…

hati ini menulis..

kenapa mesti begini jadinya?dimanakah silapnya.kasih sayang disalah ertikan.disalah tafsirkan.dibiarkan sambil lalu…tidak dihargai.tidak disambut.aku jadi buntu.jadi keliru.apakah gunanya Allah kurniakan persaan sebegitu..bukan untuk kebaikan..tapi bertambah jurang..bertambah jauh.kenapa ya Allah kau uji hati ini begini?

hati ini menangis..

pernah hati ini terguris.diguris oleh mereka yang kita sayang.sayang tidak dihargai.rasa macam apa yang diberi tidak dihargai.aku pegang pada kata hati “kalau kita rasa benda tu menyakitkan, jangan lakukan untuk orang lain..sebab orang lain akan rasai kesakitan yang sama dengan kita.mereka juga punyai hati dan perasaan.namun ada yang tidak memahami…
ya Allah..Kau uji lagi hati ini..aku tahu Kau uji hati ini supaya aku diberikan kekuatan di masa depan.sebelum aku dapat kasih sayang yang penuh erti Kau uji aku dengan insan yang kurang menghargai…supaya aku tahu betapa mahalnya harga sebuah sayang untuk mereka yang tahu merasa dan menilai.


wahai hati…

menangislah..kerana Allah tidak akan uji manusia bukan atas dasar kesanggupan.kita meminta sayang..Allah berikan kita orang yang bermasalah untuk diselamatkan dan disayangi..teguhkanlah pendirian..walaupun ia sakit.sabarlah walaupun ia memenatkan..sayanglah mereka yang menyayangi anda!

moga hati ini diberikan kekuatan untuk menyayangi dan memberikan sayang lagi…

No comments:

Post a Comment